LEVENSLOOP
1939-1962
Pier Steensma is geboren in Haarlem.
Hij studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam, studierichting Monumentale en toegepaste kunst met niet-klassieke vakken als textiele werkvormen, grafische technieken, lettertekenen. Tijdens zijn studie maakt hij, veelal liftend, verre reizen door Europa (Sicilië, Hebriden)
1962-1969
Voorjaar 1962 vertrekt Pier naar het Oosten. Na een lange trektocht via Griekenland, Turkije, Iran en Pakistan vindt hij werk als docent grafische technieken aan de universiteit van Lahore (Pakistan). Hier heeft hij zijn eerste tentoonstelling: Pakistan came into my world. In de vakanties maakt hij vele reizen: hij bezoekt de bergvolkeren in het Noord-Westen van Pakistan, en ook Kasjmir en India. Na twee jaar zegt hij zijn baan op en vestigt zich nabij Kathmandu, Nepal. Hij logeert in boeddhistische kloosters, krijgt toestemming om er te schilderen. Dit resulteert in de tentoonstelling Buddhist Mahayana Monkhood in Kathmandu. Contacten in India leiden tot een goed verkopende expositie in Calcutta. In 1967 vertrekt hij per boot terug naar Europa.
Maar hij wil zo snel mogelijk weer weg uit Nederland. Hij woont een tijdje in Spanje, verblijft in Londen en Parijs. Voorjaar 1969 exposeert hij zijn Paintings from Nepal in Londen.
1969-1973
Eind 1969 vindt Pier werk als archeologisch tekenaar voor de Délégation archeologique francaise in Afghanistan, die opgravingen doet in Ay Khanoum. In Teheran werkt hij voor de Britse archeologische dienst en voor het British Institute of Persian Studies bij de opgravingen in Pasargadae. Hij maakt uitgebreide reizen door Afghanistan, Pakistan, Iran, Irak. Na een kort verblijf in Europa maakt hij een lange reis door het Midden-Oosten: Libanon, Syrië, Irak – waar het verblijf bij de Moerasarabieren grote indruk maakt – , Dubai, de Verenigde Arabische emiraten en Oman. Vanuit Dubai vertrekt hij met een Arabische dhow naar zijn volgende baan: de Franse opgravingen in Susa/Sush in Iran. Vanuit Iran gaat hij via Lahore (Pakistan) naar vrienden in India, waar hij meehelpt bij de bestrijding van de dreigende hongersnoood in Maharashtra. Hij woont een aantal maanden in Bangalore, Zuid-India. Daar ontstaat zijn serie Sleep, an Indian theme die in 1976 bij Marjorie Parr in Londen tentoongesteld wordt.
1974-1983
Terug in Europa vestigt hij zich aanvankelijk in Besançon, maar vertrekt spoedig naar Parijs. Maakt de serie: Baders in de Camargue. Werkt als archeologisch tekenaar voor het Louvre. Vanaf 1981 (bijna) elk jaar opgravingen onder Alain Zivie in Saqqarah.
1984-2007
Een vriendin uit de Franse diplomatieke dienst haalt hem over om naar Italië te verhuizen. Zij organiseert ook een expositie in Rome. Na omzwervingen in Impruneta en Florence huurt hij een verdieping in een palazzo in Livorno. Hij gaat nog elk jaar naar Saqqarah, neemt vanaf 1990 regelmatig deel aan de opgravingen van Francois Jarrige in Mehrgarh, Pakistan. Ook binnen Italië doet hij archeologisch werk.
Hij gaat aquarelleren in grotere formaten. Zo ontstaat de serie Icarus.Ook de series Plato's symposium en Oracles/Masks zijn in grote formaten. In 2006 exposeert hij reisaquarellen uit diverse periodes.
2007-2019
Pier vertrekt uit Livorno en verhuist naar Otricoli in Umbrië, waar oude vrienden van hem wonen. Hij wordt opgenomen in een kring van expats en heeft het naar zijn zin. Hij maakt nog een grote reis naar Laos en Cambodja. Maar met het ouder worden vertrekt hij in 2016 toch weer naar Nederland, naar Haarlem, waar hij in 2019 overlijdt.